Pokreće Blogger.

VIDEO

ZAPISI

BIBLIOFILIJA

BIBLIOFILIJA

ZAPISI

MUDROLJUBLJE

POVODI

PRIVATOPIJA

PREPORUKA

ARTERIJA

POGLEDI

POGLEDI

MUDROLJUBLJE

POGLEDI

mudroljublje

FILOSOFIJA
PREVODI

Theme Layout

Theme Translation

Trending Posts Display

Home Layout Display

Posts Title Display

404

We Are Sorry, Page Not Found

Home Page
Beda nije samo patnja: ona je u osnovi velikog broja ljudskih oblika, a funkcija književnosti je da označi njihovu vrednost (takav je slučaj s krajnjom nemaštinom u kojoj zarazne bolesti, kao što je lepra, ljudima koje napadnu daju takvu veličinu koju je nemoguće dosegnuti u uobičajenim okolnostima). Da bi se razumela ova paradoksalna veza između čoveka i materijalne bede, korisno je podsetiti na to da je reč o jednoj funkciji koju je prethodno imala hrišćanska religija.

Već slavni Selinov roman može se smatrati opisom odnosa koje čovek ima prema sopstvenoj smrti, na neki način prisutnoj u svakoj slici ljudske bede koja se pojavljuje tokom pripovedanja. To da čovek koristi sopstvenu smrt - koja običnoj egzistenciji pridaje strašni smisao - uopšte nije nova praksa: ona se u suštini ne razlikuje od kaluđerske meditacije nad lobanjom. Pri tom se veličina Putovanja nakraj noći sastoji u tome što ni na koji način ne poziva na osećanje suludog milosrđa koje je hrišćanska servilnost povezala sa svešću o bedi: danas postati svestan te bede, ne isključujući ni najgore degradacije - od smrada do smrti, od štenare do zločina - ne znači više potrebu da se ljudska bića ponize pred višom silom; svest o bedi nije više spoljna i aristokratska, nego proživljena; ona se više ne odnosi na neki božanski autoritet, čak ni na očinski: ona je naprotiv, postala princip bratstva, utoliko strašnijeg ukoliko je beda žešća, utoliko istinitijeg ako onaj ko je postane svestan prizna da spada u bedu, ne samo telom i stomakom, nego i čitavim životom.

Nije vreme za igranje podrugljive Zoline igre koji je svoju veličinu preuzimao iz ljudske nesreće, a sam ostao stranac za bednike.

Ono što izdvaja Putovanje nakraj noći i daje mu ljudsko značenje jeste trampa praktičnog života sa onima koje beda izgoni iz čovečanstva - trampa života i smrti, smrti i propadanja: jednog propadanja koje je u osnovi bratstva kada se bratstvo sastoji u odricanju od ličnih zahteva i od i suviše lične svesti, kako bi se prihvatili kao svoji zahtevi i spoznanje bede, odnosno, egzistencije najvećeg broja ljudi.

Prevela sa francuskog Biljana Lukić

Izvor: Časopis Gradac, temat posvećen Selinu, broj 118-119, str. 97.
♡♡♡